CONSTANTA. Rumäniens inträde i EU underlättar för frakttrafik.

0
59

När Rumänien, nästa år eller påföljande,
blir EU-medlem har sjöfararnationen Nederländerna stora planer. Donau ska bli den stora transportleden mellan Svarta havet och nordvästra Europa.

Hittills har frakttrafiken från Rotterdam stoppat vid Novi Sad i Serbien. 6 miljoner ton går där i bägge riktningarna (från Novi Sad eller Budapest till Rotterdam) berättar Geste De Vries, chef för Inlandshipping.
Men om fyra till fem år kommer man att kunna gå ända till Svarta havet i ett svep och det kommer att bli billigare än med lastbil. Det kan då ta 26 dagar. Till Budapest från Rotterdam tar frakten två veckor i dag.

Om den utvidgade trafiken pågår nu en utredning som tas fram av Phare (EU-program för de nya medlemmarna, ursprungligen tänkt för Polen-Ungern) och den ska debatteras i vinter, berättar man på Nederländernas ambassad i Bukarest. Men redan nu finns det intresserade affärsmän. Holländaren Adalbert Zaat i Oltenica hoppas att få i gång en containertrafik mellan Constanta och Bukarest om bara en domstol ger sitt tillstånd.

I staden Galati i Donaudeltat väntar flera internationella affärsmän på tillfällen.
I detta delta har Sverige ett miljöprojekt i gång. Viss oro finns för att denna största våtmark i Europa, som är unik i sin ekologi, ska ta skada om det blir mer trafik på Donau. Men planerna på utökad kommersiell trafik tar mer sikte på att utnyttja den kanal som byggdes av förre diktatorn Ceausescu och som ger en rak passage.

läs mer…

Lasă un răspuns