Det bisarra var Eugène Ionescos universum

0
307

FÖRNYARE. Eugène Ionesco påpekade gärna att det var han och inte Beckett som gav upphov till absurdismen. I en ny biografi porträtteras den nyskapande dramatikern, som föddes för exakt 100 år sedan.

I en nyskriven teaterpjäs med titeln ”De la sensation d’élasticité lorsqu’on marche sur des cadavres” (Om känslan av smidighet när man går över lik) av den uppmärksammade rumänsk-franske dramatikern Matei Vişniec, utspelas handlingen i ett ökänt rumänskt fängelse i Sigheţ 1951. Här satt många rumäner fängslade som under mellankrigstiden tillhört landets elit: ministrar, professorer, författare och journalister. För att roa sina medfångar återger en fånge en kväll Eugène Ionescos pjäs ”Den skalliga primadonnan”. Dagen därpå inleder fängelseledningen en undersökning för att ta reda på vilka de är, dessa Ionesco och den skalliga primadonnan, och vad som döljs bakom det kodifierade språket i berättelsen.

Matei Vişniecs pjäs, som i början av februari presenterades för den franska publiken genom uppläsning på Théâtre du Rond Point i Paris, är ett bidrag till det pågående 100-årsjubileet av den rumänskfödde dramatikern Eugène Ionescos födelsedag. I Frankrike firas detta jubileum med en stor utställning om Ionesco på Bibliothèque Nationale. Här visas, bland annat, åtskilliga manuskript från det arkivmaterial som dramatikerns dotter Marie-France Ionesco nyligen donerade till biblioteket. Men även i Rumänien spelas i år flera av Ionescos pjäser på olika teatrar runtom i landet.

Det bisarra var Eugène Ionescos universum

Lasă un răspuns