”Från det ena till det andra” på Rumänska kulturinstitutet, Stockholm. Visas …

0
242


Berlinmurens fall för 20 år sedan var inte bara en politisk händelse. Det var även en kulturell vitamininjektion i ett Europa som funnit sig till rätta i skuggan av USA. När nu 20-årsjubileet av murens fall firas duggar de murrelaterade kulturevenemangen tätt. I Berlin återskapades murens fall i förra veckan med hjälp av stora dominobrickor av frigolit, en påminnelse om den fredliga tyska återföreningen. I Rumänien klingar dock mörkare undertoner. Kommunismens fall där i slutet av 1989 blev våldsamt och blodigt.

”Från det ena till det andra” på Rumänska kulturinstitutet tar avstamp i dessa händelser, men är en ojämn historia. Curator Maria Lind har satt samman en utställning med tiotalet konstnärer och konstnärsgrupper från båda sidor av den gamla järnridån. I centrum står Harun Farockis och Andrej Ujicas ”Videogram of a revolution”, ett fascinerande verk i filmformat som låter den privatägda video­kameran bli tidsvittne till rumäns­ka revolutionen.

Den fotografiska bilden – som rörlig film eller fotografi – dominerar också utställningen som helhet, med varierande resultat. Korta verk som Ciprian Muresans ”Choose” och David Maljkovics ”Scene for a new heritage” har svårt att komma till sin rätt i kulturinstitutets korridorlika utställningsrum. Betydligt bättre fungerar Judi Wertheins tekniskt mycket enkla men dubbelbottnade diabildverk ”Secure paradise”, som skildrar den sägenomspunna tyska kolonin Colonia Dignidad i Chile, anklagad för att hysa både gamla SS-män och agenter från Pinochets fruktade säkerhetstjänst Dina.

”Från det ena till det andra” på Rumänska kulturinstitutet, Stockholm. Visas

 

Lasă un răspuns