I Rumänien är poesin fortfarande drottning

5
235


EN NY TID På juldagen är det 20 år sedan Rumäniens diktator Ceauşescu och hans hustru avrättades. Kommunismens fall frigjorde skaparkraften hos många författare. Jeana Jarlsbo skriver om den rumänska litteraturens ställning i ett nytt politiskt landskap.

Efter kommunistdiktaturens sammanbrott stod Rumänien i början av 1990-talet inför en demokratiseringsprocess som medförde genomgripande sociala och politiska förändringar. I inledningsskedet dalade intresset för nyskriven litteratur, i synnerhet för poesi, samtidigt som konkurrensen från kommersiell översatt litteratur blev förödande. Under de åren gynnades journalistiken och det gavs mest ut memoarböcker, verk skrivna av exilförfattare eller böcker som under kommunisttiden hade varit förbjudna.

Poesin har i alla tider haft en särställning i Rumänien, eller med Mircea Cărtărescus ord har poesin alltid varit ”drottningen i den rumänska litteraturen” (essä i Lyrikvännen 5/08). Men efter decemberrevolutionen bemöttes den nyskrivna poesin med likgiltighet av rumäner. Cărtărescu, som betraktas som åttiotalismens främsta poet, hade vid den tidpunkten börjat ägna sig åt prosa, men trots det kom han att spela en viktig roll i gestaltningen av den nya rumänska lyriken.

I samarbete med litteraturklubben Litere, där han var den drivande kraften, gav han ut två poesiantologier i vilka lanserades flera av dagens mest originella poeter. En av dem var Marius Ianuş, som efterträdde Cărtărescu i Litere vars namn han ändrade till Fracturi.

Tillsammans med poeten och dramatikern Dumitru Crudu från Moldavien utarbetade Ianuş det så kallade Manifestul Fracturist (Det frakturistiska manifestet). I manifestet definieras den frakturistiska poesin i en artikel av författaren och kritikern Marius Chivu som ”en genuin anarkistisk handling, antilyrisk och antikulturell, en fantasibefriad poesi med existentiella underströmmar” (artikel i tidskriften Komma 3/09).

I en annan programmatisk text förespråkade poeten Adrian Urmanov den så kallade utilitaristiska dikten, som i likhet med reklamtexter använder sig av alla tänkbara visuella och retoriska grepp för att uteslutande vända sig till mottagaren.

I Rumänien är poesin fortfarande drottning | SvD

5 COMENTARII

  1. multi spun poetul Mircea Cartarescu deoarece a dat tonul unei generatii in poezie dar la fel de bine si-a surprins cititorii cu nuvele, romane, jurnal si publicistica.

  2. multi spun poetul Mircea Cartarescu deoarece a dat tonul unei generatii in poezie dar la fel de bine si-a surprins cititorii cu nuvele, romane, jurnal si publicistica.

  3. E slabutz ,comercial …romancutzo..uite chiar acum mi-a picat in mana o nuvela de-a lui …la stadbiblioteken din Malmö…ehhhee Eminescu a mancat paine cu nuci dar nu a scris asemenea porcarii…poezie posmoderna …asta se indragosteste si de clantza ushii…

  4. ba as mai adauga ceva, de ce o fi intitulat Dl Cartarescu cartea”DE ce iubim femeile” ar suna mai bine ”De ce iubim femeile mai tinere” ar fi mai din zilele noastre ?

Lasă un răspuns